Postanowienia ogólne
- Stowarzyszenie nosi nazwę „Podbeskidzie Wspólna Pamięć” w dalszych postanowieniach statutu zwane „stowarzyszeniem”.
- Siedzibą stowarzyszenia jest Bielsko-Biała, terenem działania jest Rzeczpospolita Polska.
- Stowarzyszenie jest zawiązane na czas nieograniczony. Posiada osobowość prawną. Działa na podstawie przepisów m.in ustawy z dnia 7.04.1989 prawo o stowarzyszeniach (Dziennik Ustaw z 2001 nr 79 poz. 855 z późn. zmianami), ustawy z dnia 24.04.2003 o działalności pożytku publicznego i wolontariacie (Dz.U. z 2003 nr 96 poz.873 z późn. zmianami) oraz niniejszego statutu.
- Stowarzyszenie może należeć do innych krajowych i międzynarodowych organizacji o podobnych celach.
- Stowarzyszenie opiera swoją działalność na pracy społecznej członków i wolontariuszy, do prowadzenia działalności może zatrudniać pracowników.
Cały dochód z działalności stowarzyszenie przeznacza na cele statutowe.
Rozdział I
Cele i środki działania - Do celów stowarzyszenia należą:
a) udzielanie pomocy w tym np. materialnej w miarę pozyskanych na ten cel środków, prawnej osobom represjonowanym w latach 1956-1989 jak też działaczom opozycji antykomunistycznej, którzy znajdują się w trudnej sytuacji materialnej, dotyczy to również wdów,
b) krzewienie wiedzy z dziedziny najnowszej historii Polski ze szczególnym uwzględnieniem działalności opozycji antykomunistycznej, - Stowarzyszenie realizuje swoje cele w szczególności poprzez:
a) pozyskiwanie środków na udzielanie pomocy materialnej, w tym z tytułu darowizn, sponsoringu,
b) organizowanie pomocy prawnej, w miarę możliwości medycznej jak też pomocy bytowej osobom o których mowa w pkt.6 a,
c) współpracę z administracją publiczną Kościołami, fundacjami i organizacjami pozarządowymi realizującymi podobne cele,
d) krzewienie idei wolontariatu, pozyskiwanie wolontariuszy dla realizacji celów stowarzyszenia,
e) podejmowanie działań mających na celu upamiętnienie działalności opozycji antykomunistycznej, w tym inicjowanie miejsc pamięci (tablice) poświęconych znaczącym wydarzeniom z tego okresu,
f) organizowanie, współorganizowanie uczestnictwo w uroczystościach, konferencjach, sesjach związanych z celami statutowymi stowarzyszenia,
g) przedstawianie władzom postulatów oraz opinii w sprawach dotyczących realizacji celów stowarzyszenia,
h) reprezentowanie interesów zbiorowych swych członków wobec organów władzy publicznej.
Rozdział II
Członkowie prawa i obowiązki - Członkami stowarzyszenia mogą być osoby fizyczne i prawne. Osoba prawna może być jedynie członkiem wspierającym.
- Członkowie stowarzyszenia to:
a) zwyczajni,
b) wspierający,
c) honorowi. - Członkiem stowarzyszenia może być każda osoba fizyczna, która utożsamia się z celami stowarzyszenia i złoży deklarację członkowską.
- Zarząd stowarzyszenia uchwałą przyjmuje w poczet członków osobę, o której mowa w punkcie poprzedzającym.
- Członkiem wspierającym może być osoba prawna, która zobowiązuje się stale bądź sporadycznie wspierać materialnie stowarzyszenie.
- Członkiem honorowym może być osoba fizyczna, która wniosła wybitny wkład w realizacji celów stowarzyszenia.
- Członkostwo honorowe przyznaje walne zgromadzenie na uzasadniony wniosek zarządu, komisji rewizyjnej lub 5 członków stowarzyszenia.
- Członkowie zwyczajni mają prawo do:
a) biernego i czynnego uczestnictwa w wyborach do władz stowarzyszenia,
b) udziału w organizowanych lub współorganizowanych wykładach, uroczystościach etc.,
c) zgłaszania wniosków odnośnie działalności stowarzyszenia. - Członkowie zwyczajni mają obowiązek:
a) brania udziału w działalności stowarzyszenia i realizowania w miarę możliwości jego celów,
b) przestrzegania statutu uchwał władz stowarzyszenia. - Członkowie honorowi i wspierający mogą brać udział w posiedzeniach statutowych władz stowarzyszenia z głosem doradczym, przy czym osoby prawne są reprezentowane przez osoby umocowane z mocy statutu tej osoby bądź z mocy przepisów prawa. Członkowie honorowi nie mają czynnego ani biernego prawa wyborczego. Mają natomiast prawa, o których jest mowa w pkt. 15 „b” i „c”.
- Członek wspierający ma obowiązek wywiązywania się z zadeklarowanych świadczeń, przestrzegania statutu i uchwał władz stowarzyszenia.
- Utrata członkostwa w postaci skreślenia z listy członków przez zarząd następuje na skutek:
a) pisemnej rezygnacji złożonej zarządowi,
b) utraty praw obywatelskich na mocy wyroku sądu,
c) sprzeniewierzenia się celom, do jakich zostało powołane stowarzyszenie,
d) w przypadku osób prawnych na skutek likwidacji stosownie do obowiązujących przepisów. - Od uchwały zarządu w sprawie skreślenia z listy członków osobie skreślonej przysługuje odwołanie do walnego zgromadzenia, które może wnieść w terminie 14 dni od daty podjęcia uchwały (jeśli brała udział w posiedzeniu zarządu) lub w ciągu 14 dni od dnia doręczenia jej uchwały zarządu (jeśli uchwała została podjęta została pod jej nieobecność).
Rozdział III
Władze stowarzyszenia - Władzami stowarzyszenia są:
a) walne zebranie,
b) zarząd,
c) komisja rewizyjna. - Kadencja władz stowarzyszenia trwa cztery lata, a wybór członków zarządu i komisji rewizyjnej odbywa się w głosowaniu jawnym zwykłą większością głosów.
- Uchwały władz stowarzyszenia zapadają w głosowaniu jawnym zwykłą większością głosów, chyba że dalsze postanowienia statutu stanowią inaczej.
- Walne zebranie jest najwyższą władzą stowarzyszenia. Biorą w nim udział z głosem stanowiącym członkowie zwyczajni, a członkowie honorowi i wspierający z głosem doradczym.
- Walne zebranie może być zwyczajne lub nadzwyczajne.
- Walne zebranie jest zwoływane co najmniej raz w roku przez zarząd. Termin (pierwszy i drugi) oraz miejsce obrad zarząd podaje do wiadomości członków co najmniej 7 dni przed terminem zebrania w formie pisemnej lub elektronicznej. Walne zebranie podejmuje uchwały i przeprowadza wybory w obecności co najmniej połowy członków (w pierwszym terminie). Jeżeli w pierwszym terminie w zebraniu nie bierze udziału co najmniej połowa członków zebranie odbywa się w drugim terminie bez względu na ilość członków. Dotyczy to także nadzwyczajnego walnego zebrana.
- Nadzwyczajne walne zebranie może odbyć się w każdym czasie, zwoływane jest przez zarząd z jego inicjatywy, z inicjatywy komisji rewizyjnej lub na pisemny wniosek co najmniej 1/3 członków zwyczajnych stowarzyszenia.
- Do kompetencji walnego zebrania należą:
a) określanie głównych kierunków działania stowarzyszenia,
b) uchwalanie zmian statutu większością 2/3 głosów,
c) wybór władz stowarzyszenia,
d) udzielanie absolutorium na wniosek komisji rewizyjnej,
e) rozpatrywanie sprawozdań z działalności zarządu i komisji rewizyjnej,
f) podejmowanie uchwał w sprawie przyjęcia członka honorowego,
g) rozpatrywanie uchwał zarządu dotyczących skreślenia członków,
h) podejmowanie uchwały o rozwiązaniu stowarzyszenia i przeznaczeniu jego majątku,
i) podejmowanie uchwał w sprawach wniesionych pod obrady nie zastrzeżonych do kompetencji innych władz stowarzyszenia,
j) podejmowanie uchwały w sprawie wysokości składek członkowskich. - Zarząd jest powołany do kierowania stowarzyszeniem, reprezentuje je na zewnątrz.
W bieżących sprawach stowarzyszenie reprezentuje prezes lub osoba wyznaczona przez zarząd. Osoby te winny informować zarząd o podjętych działaniach na najbliższym posiedzeniu zarządu. - Zarząd składa się z trzech osób, w tym prezesa, sekretarza i skarbnika. W razie niemożności pełnienia funkcji przez członka zarząd może powierzyć te obowiązki innemu członkowi zarządu.
W uzasadnionych przypadkach zarząd może powołać członka stowarzyszenia do prowadzenia określonych spraw stowarzyszenia udzielając mu pełnomocnictwa. Powyższe winno zostać podane do wiadomości członkom na najbliższym walnym zebraniu.
W razie śmierci członka, lub jego rezygnacji, zarząd może dokooptować członka zarządu spośród członków stowarzyszenia. Kooptacja następuje w głosowaniu tajnym. - Posiedzenia zarządu odbywają się w miarę potrzeb, nie rzadziej niż raz na 3 miesiące.
- Do kompetencji zarządu należą w szczególności:
a) realizacja celów statutowych stowarzyszenia, w tym realizacja uchwał walnego zebrania.
b) podejmowanie uchwał o nabywaniu, zbywaniu majątku stowarzyszenia,
c) zwoływanie walnego zebrania,
d) przyjmowanie i skreślanie członków,
e) podejmowanie decyzji o przyznaniu pomocy osobie spełniającej kryteria statutowe oraz o jej zakresie. - Komisja rewizyjna powoływana jest do kontroli nad działalnością stowarzyszenia.
- Członkami komisji rewizyjnej nie mogą być osoby pozostające z członkami Zarządu w związku małżeńskim, we wspólnym pożyciu, w stosunku pokrewieństwa, powinowactwa lub podległości służbowej nie mogą też pobierać wynagrodzenia za pracę w Komisji Rewizyjnej.
Członkowie komisji rewizyjnej nie mogą być jednocześnie członkami zarządu. - Komisja rewizyjna składa się z trzech osób, w tym przewodniczącego, zastępcy przewodniczącego i sekretarza.
- Do kompetencji komisji rewizyjnej należą:
a) kontrolowanie działalności zarządu, w tym działalności finansowej i statutowej zarządu,
b) branie udziału w posiedzeniach zarządu z głosem doradczym,
c) składane sprawozdań walnemu zebraniu oraz składanie wniosków w przedmiocie udzielenia absolutorium zarządowi,
d) składanie wniosków o zwołanie nadzwyczajnego walnego zebrania. - Gdy skład komisji rewizyjnej ulegnie zmniejszeniu w czasie trwania kadencji, wybór może nastąpić w drodze kooptacji przez pozostałych członków. W tym trybie można powołać nie więcej niż połowę członków.
Rozdział IV
Majątek i fundusze - Zabrania się:
a) udzielania pożyczek lub zobowiązań majątkiem stowarzyszenia w stosunku do jego członków, pracowników lub osób, z którymi członkowie i pracownicy pozostają w związku małżeńskim, stosunku pokrewieństwa lub powinowactwa w linii prostej, bocznej do drugiego stopnia albo są związani z tymi osobami z tytułu opieki lub kurateli, zwani dalej osobami bliskimi,
b) przekazywania majątku stowarzyszenia na rzecz jego członków, pracowników oraz ich osób bliskich, na zasadach odmiennych niż dla osób trzecich, w szczególności jeżeli przekazanie to następujecie odpłatnie lub na preferencyjnych warunkach,
c) zakupu na szczególnych zasadach towarów lub usług od podmiotów, w których uczestniczą członkowie, pracownicy stowarzyszenia oraz ich osoby bliskie. - Majątek stowarzyszenia powstaje w szczególności:
a) z darowizn, spadków, zapisów,
b) środków uzyskanych ze zbiorek publicznych na cele statutowe, zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa,
c) uzyskanych subwencji i dotacji,
d) dochodów z majątku stowarzyszenia. - Majątkiem stowarzyszenia dysponuje zarząd, jest on przeznaczony wyłącznie na cele statutowe stowarzyszenia.
- W uzasadnionych przypadkach zarząd może wyrazić zgodę na pokrycie członkowi kosztów przejazdu (delegacja) w wysokości określonej przepisami obowiązującymi w administracji publicznej.
- Stowarzyszenie prowadzi gospodarkę finansową zgodnie z obowiązującymi przepisami.
- Do zaciągania zobowiązań majątkowych wymagane jest współdziałanie 2 członków stowarzyszenia. W sprawach większej wagi winno być poprzedzone uchwałą zarządu w tej sprawie (pkt. 32- b statutu).
Rozdział V
Postanowienia końcowe - Uchwałę o rozwiązaniu stowarzyszenia podejmuje walne zebranie większością 2/3 głosów.
- Podejmując uchwałę o rozwiązaniu stowarzyszenia walne zebranie określa sposób jego likwidacji oraz przeznaczenie majątku stowarzyszenia.
- W sprawach nie uregulowanych w statucie mają zastosowanie obowiązujące przepisy prawa.
Bielsko-Biała, dnia 22 kwietnia 2016 roku